Onze partij is ervan overtuigd dat er meer Wij nodig is voor een sterker IK. Het klinkt wat als gegoochel met woorden, maar als je er over nadenkt zit er een diepere waarheid in.

Iedereen wil vooruit in het leven, iedereen wil zijn/haar eigen plannen in het leven realiseren, iedereen denkt na hoe de toekomst van zijn/haar kinderen er uit zal zien. En altijd komt men toch tot het besef dat je dit niet helemaal in je eentje in handen hebt – je hebt er steeds de anderen voor nodig, toch? Dus IK kan niet zonder WIJ…

Maar wat is dat WIJ dan wel?

Het nieuwe WIJ waarvoor CD&V gaat is een kompas, de poolster van onze politieke actie, een ideaal die vervat zit in het DNA van onze partij.

Ons Wij is een evenwicht, het moedige midden waarover men een tijdje geleden sprak. Niet een wereld met een overheid die alles domineert en controleert en de persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid overneemt. Maar ook geen wereld waarin het individu primeert en instaat voor zijn eigen levenspad, volledig op zichzelf aangewezen.

Als CD&V kiezen we dus voor meer samenleving, een ideaal dat goed is voor de sterken en dat sterk maakt wie zwak is. We laten mensen niet afhaken omdat ze niet mee willen, maar evenmin laten we mensen niet afhaken omdat ze niet mee kunnen financieel, lichamelijk of qua gezondheid. Een samenleving met respect voor verschillen, maar vertrekkend vanuit de gelijkenissen.